Kjøpe pay-per-click

Kjøper du pay-per-click-annonsering betaler du aldri for mer enn den trafikken du faktisk får.

Kongen av pay-per-click er Google AdWords . Her kan du lage tekstannonser som knyttes til de søkeordene på Google som du selv velger, og du betaler ikke nødvendigvis mer enn 5 cent per klikk . Det er enkelt å filtrere på norsk språk og/eller norske IP-adresser, dersom du bare ønsker å nå et norsk publikum . Per i dag er dette den største, beste og billigste løsningen du kan få når det gjelder denne typen annonsering, så sjekk den ut før du gjør noe annet.

Gå til Google AdWords .

For Google AdWords gjelder at hvor mye hvert klikk via det enkelte søkeordet koster, kommer an på hvor mange som er interesserte i søkeordet. Man byr på hvert enkelt ord/kombinasjon av ord man ønsker å være synlig på, og de som betaler mest kommer først . Deretter kommer de andre i synkende rekkefølge.

På Google er startbudet 5 cent, det vil si ca. 0,3 NOK. Om dette lønner seg for deg vil jo være avhengig av din interne kalkyle. Hvis du vet at hver 100. besøkende på ditt nettsted gjør et kjøp, blir altså prisen du må betale pr faktiske kunde 30 kroner (hvis du betaler 0,30 pr klikk). I noen tilfeller er denne prisen konkurransedyktig i forhold til andre måter å generere kunder på – i andre tilfeller ikke.

Jeg har skrevet et eget blogginnlegg om det å beregne pris-per-kunde, også kalt CPA.

På Facebook kan du bestemme om du vil betale per klikk eller per visning, men Facebook-annonsering ser ut til å være mindre effektivt enn annonsering på Google når det gjelder å gi direkte salg.

Lyst til å lære mer om annonsering og synlighet på nett?

Se Webgruppens kurs i markedsføring og salg på web.