Mobilbetaling

I mange år snakket vi om behovet for å foreta mikrotransaksjoner på web. Med mobile betalingsløsninger er det endelig blitt mulig.

Kort forklart går systemet med mobilbetaling ut på at innholdsleverandøren inngår en avtale med en telecom-operatør eller med et selskap som driver med mobil betalingsformidling . Det settes opp et system som gjør at brukeren kan taste inn sitt mobiltelefonnummer på siden, får tilsendt en betalingskode på telefon og må taste inn denne for å få tilgang til det betalte innholdet. Brukerens telefonregning blir belastet med avtalt beløp (max kr 30), og innholdsleverandøren får sin andel av dette.

Både Dagbladet, Dagens Næringsliv og flere andre aviser benytter et system som dette til å selge dagens avis i PDF-format.

Systemet er både snedig og brukervennlig . Ulempen er imidlertid at det ikke er veldig stor andel av beløpet som innholdsleverandøren sitter igjen med (kanskje 10-11 kroner av 30) og at man jo trenger veldig stort brukervolum for at det i det hele tatt skal bli penger av det.

Når dette er sagt, skal det også legges til at mobil betaling kan være en veldig fin supplerende inntektskilde , og systemer som dette støtter også opp under prinsippet om at det skal gå an å ta betalt for innhold.

Vil du vite mer, kontakt Telenor eller NetCom hvis du allerede har kundeavtaler med dem. Eller kontakt Payex, som er den ledende aktøren på dette området og leverer sine tjenester bl.a. til mediene i den såkalte Innholds-alliansen (SOL, Dagbladet, NRK, TV2 og en mengde andre):

  • Payex – løsninger for å ta betalt for innhold på web via mobiltelefon

 

Vil du lære mer om mulighetene i mobil?

Webgruppen holder flere mobilkurs.